Boeiende Supervisorendag levert enthousiasme en vier nieuwe SIGs op
Een tafel vol stenen met namen erop is het eerste dat je ziet als je de trainingsruimte van de Ernst Sillemhoeve in Den Dolder binnenkomt. Het is zaterdag 19 januari en het begin van de jaarlijkse EMDR supervisorendag, door de VEN aan haar supervisoren aangeboden. Inmiddels zijn er 60 supervisoren, waarvan 29 in opleiding. De nieuwste lichting opleidingen is ook van de partij. Het doel van de dag is om iedereen weer helemaal up-to-date te brengen en elkaar weer te zien.
Door: Debbie Been
Steven Meijer leidt de dag in met een verhaal over hoe EMDR door cliënten wordt ervaren en leest voor wat hij op het forum fok.nl vond; een verhaal van iemand die EMDR heeft ondergaan en de ongezouten meningen en inlevende reacties van anderen hierop. Eerst klinkt er wat gegrinnik, maar al snel wordt er hardop gelachen om de levendige en niet door enige kennis gehinderde discussie. Daarna is het tijd voor serieuzere zaken.
Update protocollen
Om de neuzen weer helemaal dezelfde kant op te krijgen wordt begonnen met het bespreken van veranderingen in de verschillende protocollen. In de protocollencommissie zijn aanbevelingen en aanmerkingen onder de loep genomen. Dit heeft uiteindelijk een behoorlijk aantal aanpassingen tot gevolg gehad. Deze veranderingen worden per protocol mondeling toegelicht door de trainers. De aangepaste protocollen zijn te vinden op de ledenpagina van de website.
SIGs: steentje bijdragen
Na de pauze in het de beurt aan Joany Spierings. Iedereen die haar kent weet dat ons iets leuks te wachten staat. Het is tijd voor aandacht aan de SIGs; de Special Interest Groups.
Joany vertelt dat de SIGs meer aandacht behoeven binnen de vereniging. SIGs richten zich op EMDR bij een bepaalde diagnose/ doelgroep. Hierbij verzamelen, verdiepen en verspreiden ze kennis van EMDR bij die specifieke groep. Voorbeelden zijn SIG Hoofdpijn, SIG Verslaving en SIG Dissociatie. Van de elf bestaande SIGs zijn er acht actief, twee in oprichting en één slapend. De acht actieve SIGs doen goed werk, maar de bekendheid bij VEN-leden wisselt. Van de supervisoren wordt gehoopt dat ze een actieve rol in de SIGs zullen gaan spelen en dat meer leden zich zullen aansluiten.
Joany heeft een leuke manier bedacht om de supervisoren (hernieuwd) kennis te laten maken met de SIGs. Iedereen krijgt de steen met zijn of haar naam erop uitgedeeld. Joany doet een sjaaltje om, geeft een draai aan haar stem en doet alsof zij een relatiebemiddelingsburo voor SIGs heeft. Na een korte uitleg van een SIG en de belangrijkste kenmerken en toelatingseisen daarvan, wordt elk van de elf bestaande SIGs symbolisch ergens in de ruimte neergezet.
Aan de deelnemers is de opdracht te bedenken aan welke SIG ze een steentje zouden willen bijdragen. Gewapend met de eigen steen gaat iedereen vervolgens naar de gekozen SIG.
Daarna wordt er gespeeddate in groepsverband, een soort: ‘SIG zoekt vrouw’. De geïnteresseerden bespreken wat ze kunnen betekenen voor een SIG en wisselen ideeën uit. Enkele SIGs krijgen weer meer leven ingeblazen. Sommige deelnemers lijken hun steen het liefst in stukken te willen hakken en lopen van SIG naar SIG.
Daarnaast ontstaan er zelfs spontaan 4 of 5 nieuwe SIGs. Natuurlijk moeten deze nog verder worden uitgewerkt, maar de SIGs ADHD, Seksualiteit,Dwang en Persoonlijkheidsstoornissen zijn geboren.
Het enthousiasme is voelbaar. Agenda’s worden getrokken, afspraken worden gemaakt. Het punt is duidelijk. Het verder ontwikkelen van de SIGs is nodig én leuk! Wie meer wil weten over de SIGs kan informatie vinden op de ledenpagina van de website.
Leerstijlen
Na de lunch is er een presentatie van Uschi Koster met aandacht voor de leerstijlen en de leercyclus van Kolb. Dit kan goed worden gebruikt tijdens supervisies. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop mensen dingen leren. Door te beseffen welke leerstijl de voorkeur heeft van je supervisant kun je de supervisie aanpassen. Natuurlijk kan een supervisant ook worden uitgedaagd te oefenen met andere leerstijlen. Daarvoor is het uiteraard als supervisor wel belangrijk om ook je eigen voorkeur leerstijl te kennen. De vragenlijst die kan worden ingevuld roept meteen al veel reacties en commentaar op, zoals het kritische therapeuten betaamt. Daarna volgt een bespreking van de verschillende leerstijlen, zoals daar zijn de doener, de bezinner, de denker en de beslisser.
zie de leerstijlentest van Kolb: www.thesis.nl/thesis15/index.php?option=com_db8kolb&Itemid=6
We sluiten de dag af met een groepsfoto en het afspreken van de volgende supervisorendag. Die zal zijn op de tweede zaterdag van 2014!
Meer weten over de SIGs? Neem dan contact op met Marjan Sepers, contactpersoon SIGs of kijk op de ledenpagina van de website.